Rozhovor s rezidenční umělkyní Barbarou Muhr

Barbara Muhr (* 1988 ve Straubingu) vystudovala výtvarné umění a dějiny umění v Regensburgu. Její umělecké zaměření je figurativní malba a grafika. Od roku 2017 jí podporuje Nadace umění a kultury Oswalda Zitzelsbergera s ateliérem v Künstlerhaus Andreas-Stadel. Mimo jiné obdržela kulturní propagační cenu města Straubing a pasovskou cenu tří zemí za „mladé umění“. Kromě své umělecké práce na volné noze je od roku 2021 také stážistkou v Mathildenhöhe Institute v Darmstadtu. V Plzni tvořila na přelomu listopadu a prosince 2021.

Jak se ti v Plzni líbilo a co tě zde zaujalo? 

V Plzni jsem se cítila velmi příjemně a hodně jsem chodila po městě. Líbí se mi především kontrast mezi středověkými a historizujícími stavbami a jednoduchou, funkcionalistickou architekturou, které jsou ve velmi odlišných stavech zachovalosti. Někdy velmi honosně monumentální, pak zase sešlé a zchátralé. Plzeňáci mi přišli velmi přístupní, mnoho z nich mluvilo německy, což mi velmi pomohlo, protože moje čeština je jen základní. Často jsem toho s angličtinou moc nezvládla. Naštěstí moje spolubydlící do jisté míry česky uměla, takže jsem si vystačila 😉

Kdo byl tvůj matching-partner a jak probíhala spolupráce?

Mojí partnerkou byla Marie Muška Chmelíková, herečka amatérského divadelního souboru JakoHost. První večer jsme se dohodly, že se sejdeme na divadelní zkoušce nové hry „Oblomov“. Všichni herci byli velmi otevření mému nápadu je dokumentovat. Marie později přišla ke mně do studia na focení. Navázaly jsme osobní vztah a potkávaly se i mimo projektové práce. Když se pak hra uváděla, představila jsem své fotografie ve foyer Divadla Dialog.

O čem je tvůj projekt?

Ve svém projektu „Persona“ jsem ztvárnila herce z Německa a České republiky částečně v rolích, částečně v civilním stylu na velkoformátových obrazech na plátně. Tímto způsobem jsem také chtěla ukázat, jak mohu jako výtvarník vědomě řídit a měnit inscenaci a osobnost figury. Je zajímavé, že divák chápe, kdy člověk představuje sám sebe nebo přebírá jinou identitu.

Jaký bude výstup tvé rezidence?

Vzniklo 10 obrazů, půlka z nich k sérii „Persona“. Další fotky vnímám spíše jako ojedinělá díla.

Jak vnímáš umělecké pobyty obecně? Co ti to přineslo?

Myslím, že jako umělec je důležité mít možnost věnovat se svému umění na jednom místě po danou dobu, aniž by byl pod tlakem termínů a obvyklých povinností. V mém případě místo pobytu není důležité, protože pracuji obrazně. Ale jednání s novým prostředím a novými lidmi je vždy inspirativní a vede ke spontánním nápadům a dalším realizacím.

 

 

Partneři